Neliels stāsts par pernicu manā darbā!

  • Pirmais un, vissvarīgākais ir atcerēties, ka pernicu lieto tikai olas temperas glezniecībā - ikonās, kas gleznotas ar sausajiem pigmentiem, kam kā saistviela lietots olas dzeltenums. Neder tempera, kas jau ir gatava tūbiņās!
  • Pirms izmantot pernicu, kā fināla pārklājumu, svarīgi zināt, cik lietot olas dzeltenumu pie pigmentiem, veidojot krāsu. Ja olas dzeltenums būs par daudz, pernica neiesūksies, jo ola veido pati savu pārklājumu. Vienmēr ir labāk, pielikt mazāk olu gleznojot!
  • Vēl viens svarīgs faktors ir levkasa sastāvs. Savām ikonām, dēļiem, ko taisu pati, levkasu taisu no krīta, lineļļas (gleznošanai) un želatīna, pielietojot ļoti konkrētas proporcijas. Laika gaitā, esmu pārliecinājusies, ka šī recepte ir īstā. Kā noteikt, vai levkass ir īsts? Paberzējot levkasu un pasmaržojot to! Īsts levkass smaržos pēc kauliem, pēc zivs. Un tas būs dzeltenākā tonī. Sintētisks levkass būs koši balts, vairumā gadījumu bez smaržas vai, smaržos pēc sintētikas. Pasūtot dēļus no ārpuses, nereti levkass ir veidots ar sintētiskām saistvielām. Šajā gadījumā, ir grūti paredzēt, kā uzvedīsies pernica. Ja pasūtu dēļus no ārpuses, vienmēr izvērtēju, vai lietot pernicu, vai lietot laku, kas paredzēta eļļas darbiem, jo olas dzeltenums gleznojumu padara eļļainu. Tāpēc der lakas, ko lieto eļļas gleznotāji. Arī šiem gadījumiem, esmu atradusi risinājumu, kā pielietot pernicu!
  • Pernica ir augstā temperatūrā, vārīta lineļļa, kas veido elastīgu, gaisa caurlaidīgu pārklājumu.
  • Iesūcoties gleznojumā, pernica iziet cauri visām gleznojuma kārtām, nesaārdot pigmentu krāsas slāņus, kā tas var notikt, lakojot ikonu ar ķīmiskajām lakām.
  • Pernica veido gleznojuma aizsargslāni pret mehāniskiem bojājumiem, mitrumu un citiem, iespējamiem bojājumiem.
  • Pernicas brīnišķīgākā īpašība ir izcelt toņu bagātību, parādīt pigmenta skaistumu.
  • Pernica ir viens no senākajiem ikonu "lakošanas" paņēmieniem, kas izturējis laika pārbaudi.
  • Šo metodi, izmantoju arī savā darbā.
Pernicas uzklāšanas metode ir visai sarežģīts un ilgstošs process:
  • ikonai, pēc uzgleznošanas, vismaz 5-6 dienas, ir jānožūst. Jo ilgāk ikona žūst, jo labāk. Ja ikona var stāvēt 6 mēnešus pirms pernicas, tas būs vislabākais variants;
  • ikonu ar roku notīra, lai nav putekļu;
  • ikonas viducī uzlej pilienu pernicas un ar plaukstas ārējo malu, nespiežot, vienmērīgi izlīdzina pa visu gleznojuma virsmu. Svarīgi! Tā kā es zeltīju tikai uz polimenta, tad pernicu lieku arī uz zelta. Jo, zelts ir porains, caur to pernica izsūcas līdz māla slānim un, tālāk, līdz levkasa slānim. Pernica piešķir zeltam siltu, bagātīgu toni un, arī, aizsargā zeltu pret bojājumiem. Speciālas lakas zeltījumiem nav vajadzības lietot;
  • liela nozīme ir gadalaikam, kad pernicu lieto. Labākais laiks pernicas lietošanai ir ziema, jo tad pernicas nožušanas laiks ir vienmērīgāks. Karstā laikā, virskārta nožūst ātri, bet iekšējais slānis vēl ir kustīgs;
  • kad pernica ir izlīdzināta, nepieciešamas 4-5 stundas, lai viss gleznojums piesūktos, visos slāņos. Šajā laikā, ikonu tur noslēgtā vietā. Es izmantoju kasti ar caurumiņiem, ventilācijai;
  • pēc 4-5 stundām, sākas visatbildīgākais laiks - ik pēc 15 minūtēm, pernicas slānis, ar roku jāizlīdzina, lai tā vienmērīgi pārklāj ikonu. Tādā veidā, var būt nepieciešamas 5-6  un vairāk stundas, atkarībā no temperatūras telpā;
  • pēc 5-6 stundām, pernica būs kļuvusi bieza, pārbaudu to, uzmanīgi pieliekot pirkstu ikonas stūrītī. Kad sajūtu pareizo "atlipšanas" momentu, zinu, ka varu sākt kustināt - tas ir tas process, ko redzat video! Šādā veidā, ar nelielu spēku, izlīdzina pernicu pa visu gleznojumu. Šeit, svarīga ir skaņa! Terminoloģijā, tas ir "fikaņije". Raksturīga skaņa, kas norāda, ka pernica vēl ir kustīga, bet tikai tik daudz, lai pabeigtu pernicas uzklāšanas procesu;
  • līdz ar to, ikona ir pabeigta;
  • kā jau teicu, ziema ir vislabākais laiks pernicai. Kad pernicas process ir pabeigts, nolieku ikonu kastē ar caurumiņiem, aukstā vietā. Tas var būt malkas šķūnis, nepakurināta veranda, vai kāda cita auksta vieta. Kāpēc? Lai izveidojas aizsargslānis, pakāpeniski, bez steigas.
  • Tātad - lai izmantotu pernicu ikonu gleznošanā, svarīgi ir vairāki faktori: krāsas, levkass, temperatūra un pati pernica.
  • Katrs ikonu gleznotājs atradīs savus "pereizos" materiālus darbam. Pārliecinoties par to, var tikai eksperimentējot un piedzīvojot neveiksmes. Strādāju kopš 2009.gada un, neveiksmju man ir bijušas pietiekoši, lai izdarītu secinājumus! Bet, joprojām turpinu pilnveidoties savā amata prasmē. Un, tas ir svarīgi - neapstāties mācīties!

Aicinu Jūs, noskatīties video, kur Erceņģeļa Gabriēla ikonai veicu pašu pēdējo - ikonas kustināšanas jeb "fikaņije" procesu. Kad tas ir pabeigts, noliku ikonu žūt aukstumā. Līdz ar to, pabeidzot darbu pie ikonas: VIDEO!

Ikona žūst laukā, malkas šķūnī. Video Jūs varat redzēt, ka pernica ir gandrīz nožūvusi, aizsargslānis ikonai ir gatavs. Atstāju vēl uz 2-3 dienām: VIDEO!

Dažas fotogrāfijas ieskatam, kur ikonām ir tikko uzlieta pernica.

Ja vēlaties, iemācīties ikonu gleznošanas noslēpumus, piesakieties manos kursos! Ir daudz nianses, ko nevaru pastāstīt, bet varu parādīt! Informācija: ŠEIT!

Aiciniet mani arī pie sevis ar Ikonu gleznošanas meistarklasi! Informācija: ŠEIT!